ידיעות אחרונות במוסף לחג יום העצמאות עשה כבוד לכמה מעמודי התווך הבולטים בתרבות הישראלים ואיך אפשר בלי תחרות האירוויזיון.זה היה פרוייקט ענק שיואב בירנברג עשה לקראת יום העצמאות במסגרת "נכסי צאן ברזל"
יואב בירנברג ראיין כמה אנשים שהכחו בתחרות עצמה אם זה מלחינים או הזמרים עצמם.הוא ביקש מהאומנים השונים להתייחס לדברים שאירעו במהלך הקריירה שלהם. איך הכל
התחיל , השירים המצליחים , להיות אומן ותיק, הפספוסים ועד מתי הם מתכוננים לשיר ולהופיע על הבמה
אילנית היא האמנית הראשונה שהתייחסה לתחרות האירווזיון.
פספוס - בראיון היא מספרת
"ההופעה עם אהבה היא שיר לשניים" , באירוויזיון 77 בלונדון. בבי-בי-סי היתה שביתה ולא ידעו אם האירוויזיון בכלל יתקיים, לא היו סרטוני פתיחה , הקהל ישב משועמם באיצטדיון ובין שיר לשיר השמיעו מוזיקה מעליות, שילמנו מכספינו לשלוש זמרות ליווי אנגליות ששרו במבטא בריטי כבד. השיר הלך לאיבוד . הגענו רק למקום 11. אז נשבעתי שיותר אני לא נוסעת לאירוויזיון. די, מיציתי את ההרפתקה הזאת. השיר הוא להיט גדול עד היום . אנשים מזמינים אותי ללוות חתן - כלה עם השיר הזה".
שרהל'ה שרון - אירוויזיון - ההופעה באירוויזיון באירלנד ב-1993 היתה עוד שיא מבחינתי. לא מבחינת הניקוד הנמוך ,כמובן. הייתי בת 45 וביקשתי מיורם טהרלב ושייקה פייקוב שיר שנותן סימן קריאה לשירה בצוותא. ב-1 באפריל נכנסתי לשער הקיבוץ והשומר הודיע לי שהשיר שלי
"שירו" נכנס ל-12 השירים בקדם אמרתי לו , '1 באפריל , הא אתה צוחק עליי,.בחזרות לא נהרגשתי לחץ , אמרתי , טוב לפחות אני אהיה בקדם .כשהשיר זכה ועליתי לבמה ,חשבתי על הבנים שלי - בן אחד היה בקבע ואחד בסדיר - ולכן אמרתי בספונטיניות כשנתנו לי את זר הניצחון 'הפרכחים לצה"ל'. מאז לאן שאני באה , נותנים לי פרחים ואומרים לי , הפעם הפרחים שלך'. אבל אני בכל זאת מתעקשת ,'הפרחים לצה"ל'
"הידיעה שמיליונים רואים את התחרות הפחידה אותי מאוד. לא יודעת איך עשיתי את זה. סיימתי במקום לפני אחרון עם ארבע נקודות בלבד ,כשחזרתי ארצה לא הבנתי מה הכעס כלפי . מאחר והשיר הגיע למקום לפני האחרון , הוחלט שבשנה שלאחריו ישראל לא תשתתף באירוויזיון. אנשים האשימו אותי בזה. לקחתי את זה קשה".
נורית הירש - אבניבי - "לאהוד ולי היה חוש קצב שניכר בכתיבת מילים והלחנים. את 'אבניבי' בכלל רצינו לשלוח לפסטיבל שירי הילדים של אבשלום רובין , אבל אחרי שכתבנו את השיר ,עפרה ,אשתו של אהוד , אמרה שהוא יותר מדי טוב לפסטיבל הילדים , והציעה שנשלח אותו לקדם אירוויזיון. הרעיון לכתוב אותו בשפת הבי"ת היה של אהוד. הוא הכיר את השפה הזאת מילדותו. השיר הולחן טלאים טלאים תוך כדי שיחת טלפון שנמשכה כמה שעות.אהוד בכלל לא רצה לנסוע לאירוויזיון, זה לא נראה לו חשוב .כשראיתי שזכינו הסתכלתי עליו ,על התלבושת המושבניקת שלו - מכנסיים קצרים וסנדלים - והפצרתי בו ובבעלי דאז יורם רוזנפלד, שלבש חליפת קטיפה שקנינו בפריז. 'לכו ותחליפו את הנעלים ואת החליפה'. הייתה בו תושיה בעת צרה . השרוולים של החליפה היו קצרים על אהוד אבל לא משנה , הוא עולה כמו בן מכובד לקבל את הפרס".
קובי אשרת - הללויה - "שמרית אור ואני החלטנו לכתוב שיר לאירוויזיון. רצינו הפעם שלהקה תשיק אותו. יום שישי אחד שמרית מצלצלת ואומרת לי , 'אתה יושב? יש לי את המילה החשובה בשיר , 'הללויה' . אמרתי לה , 'השתגעת! אנחנו צריכים צרות עם העולם הדתי?! ואז הבנתי את הגאונות של זה , כי כל העולם הנוצרי אומר הללויה. ב-1978 נתנו את השיר ל,הכל עובר חביבי, , אבל השיר לא התקבל באןתה שנה , באילו איזו יד נעלמת אמרה ,חכה יזהר יביא את האירוויזיון לירושלים ואז השיר יושמע'. חביבי פרשו וגלי ו'חלב ודבש' שרו את השיר והשאר היסטוריה".
קובי אשרת - לנפנף את המפיק של אבבא
"במהלך הנאירוויזיון כל המשלחות שהו במלון הילטון בירושלים. בערב , אחרי החזרות , היינו נפגשים בבר. כל הזמן ראיתי שם אדם מבוגר , עם זקן ולחיים אדומות ,שיכור כזה ,ולא ידעתי מי זה. שלושה ימים לפני התחרות מתקשר אלי רוני בראון , שעבד אז בחברת תקליטים סי-בי-אס , ואמר לי , ' תשמע מפיק השיר של שוודיה לאירוויזיון רוצה לפגוש אותך בסויטה שלו'. הייתי אז טרוד נורא כי הודיעו לי שהשיר שלנו ארוך ב-17 שניות ועלולים לפסול אותו. שאחלתי את רוני ,אני מוכרח ללכת? והוא אמר 'תשמע כדאי שתלך'. עליתי לסוויטה שלהמפיק וראיתי שזה אותו זקן שהסתובב כל הזמן בבר. הוא אמר לי. ' תשמע השיר שלך הולך לזכות באירוויזיון , אני רוצה להחתים אותך על חמש שנים'. אמרתי לו , 'אוקיי אני אחשוב על זה ' והלכתי. בכלל לא הקדתי לזה מחשבה. יותר מאוחר התברר שזה סטיג אנדרסון , המפיק של אבבא . אחר כך אמרתי לרוני , 'למה אף אחד לא אמר לי שזה המפיק של אבבא?'.
"אם 'חלב ודבש' הייתה ממשיכה בהרכב המקורי שלה , עם גלי עטרי , היא היתה יכולה להיות הממשיכה של להקת 'אבבא' . אני לא רוצה להישמע שחצן ,אבל חברת התקליטים השקיעה בנו סכומים מטורפים בממדים של 79'. כשחברת תקליטים נותנת לך מקדמה שך 250 אלף דולר על חשבון תקליט בינלאומי , אתה יכול להבין עד כמה הם האמינו בנו .הסכסוכים בתוך ההרכב הוציאו להם בסוף את החשק לעבוד עם 'חלב ודבש ' וכשגלי פרשה זה כבר לא היה זה,
על זה נאמר שבגלל קמצא ובר קמצא נחרב בית המקדש.